19. april 2024 13:28

Ministarka Gojković otvorila Paviljon Srbije na Bijenalu u Veneciji

Izvor: TANJUG

podeli vest

Ministarka Gojković otvorila Paviljon Srbije na Bijenalu u Veneciji

Foto: Tanjug/video

VENECIJA - Ministarka kulture Srbije Maja Gojković otvorila je danas Paviljon Srbije i izložbu "Exposition Coloniale" Aleksandra Denića na 60. Bijenalu umetnosti u Veneciji.

Otvaranju su pored Gojković i ministarke kulture Crne Gore Tamare Vujović i ambasadorke Srbije Mirjane Jeremić, prisustvovali i autor Denić, kao i komesarka Srpskog paviljona i direktorka Muzeja grada Beograda Jelena Medaković.

Centralnu temu bijenala "Stranci svuda/Stranieri Ovunque" zadao je kustos manifestacije Adrijan Pedrosa, a Denićeva instalacija u Veneciji kritički ukazuje na posledice konzumerizma, liberalnog kapitalizma i kolonijalne ere.

U svom obraćanju, Gojković je ocenila da smo se u epohi u kojoj je nomadski način života postao "nova normalnost", susreli sa nemogućnošću kretanja, koju je nametnula pandemija i nuždom izbeglištva širom sveta. 

"Svako od nas može biti stranac - stranac se može biti svuda, to je fenomen koji pokušavaju da rastumače umetnici iz čitavog sveta", primetila je Gojković.

Prema njenim rečima, svaka zemlja i region prepoznaju ovo pitanje na poseban način, a "Srbija, zemlja raskršća, bogata je istorijom seoba, dolazaka, naseljavanja, odlazaka u svet i povrataka."

"Ispunjena je bogatstvom različitosti koje su u nju donele i prilike i neprilike. Čvrsto verujem da su upravo zato nama rasizam i ksenofobija strani. Stranac u Srbiji nikada nije samo tuđin, on je i gost i prijatelj", istakla je ministarka.

Gojković je dodala da "svet koji je bez ostatka kolonijalizovan bezličnom svakodnevicom i razmenom informacija bez mnogo smisla, nije više dom nikome".

Prema njenim rečima, Srbija "poučena sopstvenom istorijom, tokom koje je negovala otvorenost prema drugom,  ima autentičan odgovor na pitanje ovog Bijenala". 

"Kao ministar kulture, ovaj nastup smatram jednim od najznačajnijih dokaza naše pune posvećenosti slobodi, nezavisnosti i ljudskosti, koji se moraju braniti upravo umetnošću", naglasila je Gojković.

"Exposition Coloniale“, delo Denića i kustoskinje Ksenije Samardžije, "direktno i jezgrovito odgovara na temu ovogodišnjeg Bijenala", ocenila je Gojković.

"Reč je o izuzetnoj snazi kreativnosti, o hrabrosti kritike svakodnevnih kolonizovanih oblika života i kategorija na koje smo navikli, prikazanih kroz originalnost u oblikovanju i preoblikovanju prostora i vremena", primetila je Gojković.

Prema njenim rečima, "ova izložba je buđenje i beskompromisno suočavanje sa dužnošću da svi zajedno naš svet osmislimo umnije i humanije". 

Proglašavajući Paviljon Srbije otvorenim, Gojković je pozvala prisutne da zajedno pogledaju postavku, kako bi uz njenu pomoć otrgnuli "našu maštu i naš svet iz sivila i brutalnosti otuđenja".

U kratkom obraćanju Denić je priznao da je projekat bio prilično ambiciozan, i zahvalio je na pomoći Ministarstvu kulture i Muzeju grada Beograda, svom posvećenom timu, u kome je Samardžija, preduzeću za dizajn CDPC koje vodi Rade Mihailović, Fondaciji "Saša Marčeta" i Grafolistu.

U svom obraćanju, Medaković je ocenila da "Srbija, sa svojom izuzetno bogatom kulturnom, ponosno stoji rame uz rame sa 29 drugih zemalja koje su deo ove prestižne i dugovečne međunarodne manifestacije još od njenih početaka". 

Prema njenim rečima, učešće na Bijenalu predstavlja, ne samo čast za svaku zemlju i njenu kulturu, već je i velika privilegija za umetnike koji imaju priliku da svojim delima predstavljaju svoju zemlju na svetskoj umetničkoj sceni. 

Medaković je podsetila da je vizija kneza Pavla Karađorđevića bila adekvatno i dostojanstveno predstavljanje naše umetnosti svetu u okviru Bijenala i da smo zahvaljujući njegovom zalaganju među prvima ovde podigli nacionalni paviljon krajem tridesetih godina prošlog veka. 

"U paviljonu Srbije smo tokom svih proteklih decenija imali mogućnost da prikažemo svetu bogatstvo i raznolikost naše umetnosti, kao i duboku povezanost sa internacionalnim kulturnim nasleđem", podsetila je Medaković.

Izrazivši nadu da će ova izložba biti inspiracija za buduće generacije umetnika, Medaković je zaključila izlaganje željom "da će doprineti i daljem jačanju kulturnih veza između Srbije i drugih zemalja".

Srbija dala jedan od najoriginalnijih odgovora na Bijenalu u Veneciji

Gojković je rekla novinarima da zahvaljujući Denićevom radu Srbija ima "jedan od najoriginalnijih odgovora" na postavljanu temu bijenala "Stranci svuda/Stranieri Ovunque", koju je zadao je kustos manifestacije Adrijan Pedrosa.

"Denić je, kao što vidite, zaista zaslužio veliku pažnju pubilke. Na originalan način Srbija daje odgovor na pitanje šta danas znači otuđenost", rekla je Gojković.

Na Gojković je veliki utisak ostavila predstavljena velika borba malog čoveka koga otuđuju brendovi, a koje su neophodni u savremenom društvu da bi neko bio prihvaćen.

Prema njenim rečima, brutalan prikaz Denića pokazuje "da je u tom smislu  dozvoljen čak i 'fejk' da bi bili priznati".

Gojković je posebno istakla telefon koji stalno zvoni, jer u svetu koji je prepun problema, "svi pokušavaju svakog da dobiju, ali niko nikada neće podići slušalicu, jer su veze presečene".

Odgovor na pitanje kako da se tome odupremo i kako ići dalje je, prema rečima Gojković "da oplemenimo svet pravim sadržajima, a ne trkom za lažnim vrednostima".

Gojković je otvorila Paviljon Srbije i izložbu u prisustvu ministarke kulture Crne Gore Tamare Vujović i ambasadorke Srbije Mirjane Jeremić, kao i autora Denića i komesarke paviljona i direktorke Muzeja grada Beograda Jelene Medaković.

Gojković je istakla da je velika stvar što je u prilici da otvori izložbu na 60. Bijenalu umetnosti u Veneciji, gde Srbija ima kontinuitet predstavljanja.

Podsetivši da u Veneciji imamo jedan od prvih prostora na bijenalu zahvaljujući viziji kneza Pavla Karađorđevića, Gojković je dodala da Paviljon Srbije "nekoliko godina unazad na pravi način ispunjavamo umetnošću".