16. mart 2024 23:03

Igor Todorović: Danas je važan način kako moda komunicira

Izvor: TANJUG

podeli vest

Igor Todorović: Danas je važan način kako moda komunicira

Foto: Tanjug TV

BEOGRAD - Modni dizajner Igor Todorović je večeras najavio da će se u aprilu u okviru Belgrejd fešn vika (Belgrade Fashion Week) predstaviti sa revijom "Niti", sa kojom je nedavno imao uspeha u Milanu.

Todorović je rekao Tanjugu da je na Nedelji mode u Milanu sa kolekcijom "Niti" za jesen/zimu 2024/25 želeo da pokaže sa svojim ateljeom italijanskoj modnoj javnosti "šta mi sve možemo da uradimo".

"Svaka tkanina počinje od prve niti. Ako se dobro tka, onda ona postane prava ili ako je dobra sirovina postane posebna ili jako cenjena", naveo je dizajner.

Todorović je rekao da je kolekcijom želeo da pokaže sve što je u Italiji naučio kroz studije u zanatskom i konstrukcijskom smislu, kao i u izboru tkanina.

Naglasivši da je važan moment način na koji moda komunicira, Todorović je istakao da su džemperi bili rađeni od ekološke vune, koja se pere i bila je bojena rukom.

Nakon pandemije kovida mnogo se pričalo o svesti i brizi modne industrije o planeti, a Todorović je naveo da je takav pristup njegove revije bio ključ kako bi "otključao još neka vrata".

"Niti su nasleđe. Svi imamo niti u porodici, među prijateljima, koje nas vezuju. Te niti su nekada neraskidive, nekada se pokidaju, nekada mogu da se poprave. U našem narodu postoji predanje da dok se tka, niti se vezuju za nebo. Nama je bila želja da se vežemo za nebo Milana", rekao je Todorović.

U pripremi revije za Todorovića je bilo važno da sve postavi valjano, od izrade, tkanina, ideje i šta je poruka, "jer moda odavno prestala da bude pojavna stvar i samo povod za prijatelje da komentarišu da li im se nešto sviđa ili ne".

"Moda je devedesetih godina postala socijalno aktivna, izuzetno involvirana u stvari koje mi nismo često ni sposobni da prepoznamo", naglasio je Todorović.

Prema njegovim rečima, Milanska nedelja mode i dalje predstavlja "plemstvo italijanske modne priče", ali je i prilika da se neko pokaže.

"Nakon poziva koju smo dobili, podrazumevala se priprema koja je bila dosta kratka. Bilo je pomalo zastrašujuće. Da li ćemo uspeti sve da uradimo, jer smo ipak mali atelje iz male zemlje, i dolazimo sa predrasudom, jer šta je to što nudi istočna Evropa?", naveo je dizajner.

Podsetivši da je čuveni modni dizajner Karl Lagerfeld prezirao sve što dolazi iz istočne Evrope, dok u Italiji često znaju reći Sibir umesto Srbija, Todorović je rekao da se nada da je uspeo da sruši modne predrasude.

"Meni su dokaz da jesam komentari koje smo dobili od ljudi koji su došavši s predrasudom nakon revije prišli sa rečenicom: 'Pogrešili bi da nismo došli'", naveo je Todorović.

Prema njegovim rečima, strana publika je bila zetečena tradicijom srpskog šivenja, a u Italiji su im rekli da je vuna isključivo za tkanje, dok je "naša mala pobeda da je ta vuna pletena".

"Vunu od autohtone vrste pramenka, koja živi na obroncima Zlatibora, stavili smo u kontekst pletenja. To je i moj dubok naklon kraljici pletiva Dobrili Smiljanić. Neretko zaboravimo da se naklonimo nasleđima kao što je njeno, koje je neupitno i veliko", naglasio je dizajner.

Todorović je istakao da je pobeda i inspiracija za dalje što je uspeo da svoje ime stavi u kontekst dizajnera u zemlji u kojoj je često čuo da im ne trebaju drugi, već samo nova tržišta.

"Oni imaju dovoljan broj dizajnera. Da dođe neko iz neke zemlje, to je još jedan dizajner na tržištu koje nije ogromno ili nepregledno. Ali osnovni cilj smo dostigli - došli smo u poziciju da relevantni ljudi govore o tome šta radimo", naglasio je Todorović.

Sledeći korak je polagan ulazak na italijansko tržište, i Todorović je otkrio da su već prisutni u prodaji u Rimu, ali su okrenuti dogovorima sa Milanom, da se i tamo pojave kao akter modne ponude.

"To su ti koraci, moda funkcioniša tako, mora da ima pojavnost, ali s druge strane mora da ima neupitan kvalitet, da bi bila tema. Oni preispituju kvalitet, dizajn i da li baratamo ključevima komunikacije na pravi način", naglasio je Todorović.

Prema njegovim rečima, živimo u vremenu kada je konzumerizam dostigao možda svoj vrh i kada kupujemo po 14 odevnih predmeta i ne gledamo više da li je kvalitetan.

Todorović je dodao da je strašno važno da postoji trajnost kao opredeljenje u kvalitetu izrade, izbora tkanine i saradnika.

Danas u ogromnoj konzumerskoj trci veliki brendovi u određenim stvarima spuste kvalitet tkanine ili ga negde povećaju, a Todorović je napomenuo da se dešavalo da industrija prodaje nešto po neopravdanoj, isuviše velikoj ceni.

Prema njegovim rečima, ogromna proizvodnja počinje da biva veliki problem, od potresne zloupotrebe dece do zagađenja planete.

U Srbiji je nestao period kad su postojali proizvođači poput Niteksa, Prvog maja iz Pirota ili Kulskih štofova, koji su iz zanata postali industrija "u novoj političkoj svesti, nakon Drugog svetskog rata, koja je postavila mogućnost da se svi obuku".

"Imali smo sjajne galantere, proizvođače cipela. Srbija je imala značajan broj ljudi u modi, koji su znali posao. Danas se suočavamo sa tim da svako ko ima atelje teško nalazi dobrog krojača ili šivača", naglasio je dizajner.

Todorović je primetio da danas svi žele da budu dizajneri, i da nam "nedostaje jedna vrsta institucionalizacije".

"Postoje članovi modne komore u Francuskoj i Italiji, i neka vrsta pozitivnog etiketiranja. Mi to nažalost nemamo. Suočeni sa realnim problemima da je tržište malo, da postoji ogromna ponuda i taj neki 'strit brend' koji je jeftiniji, naveo je Todorović.

Upitan koju odeću bi morao svako da ima, Todorović je odgovorio da je "muškarcima potrebno dobro crno ili teget odelo, a žena mora da ima dobar kaput, pre nego haljinu".

"Muškarac i žena moraju da imaju dobru košulju, nije neophodno belu. Moraju da imaju dobru obuću, dobru tašnu, ali ne neophodno brendiranu. Ne da kupe impulsivno, sad je ovo hit, pa ćemo to da kupimo. Važno je da imaju kvalitetan i veš", naveo je stručnjak.