15. jun 2023 12:10

Danas se obeležava Međunarodni dan bezbednosti na putno-pružnim prelazima

Izvor: TANJUG

podeli vest

Danas se obeležava Međunarodni dan bezbednosti na putno-pružnim prelazima

Foto: Shutterstock.com/All About Space, ilustracija

BEOGRAD - Povodom obeležavanja Međunarodnog dana bezbednosti na putno-pružnim prelazima, koji se danas obeležava, predstavnici Agencije za bezbednost saobraćaja, Uprave saobraćajne policije i Infrastrukture železnice Srbije skrenuli su pažnju na stanje bezbednosti saobraćaja na mestima ukrštanja puteva i pruga i poseban apel uputili učesnicima drumskog saobraćaja.

Međunarodni dan bezbednost na putno-pružnim prelazima obeležava se od 2009. godine, a ove godine pod sloganom „Pruge su za vozove!“ ima zadatak da predstavi rizike do kojih dovodi nebezbedno ponašanje vozača drumskih vozila, kao i pešaka prilikom prelaska preko pruge.

Smrtni slučajevi koji se događaju na putno-pružnim prelazima u nivou, čine mali procenat (oko 1 odsto) svih poginulih na putevima, ali veliki procenat (oko 30 odsto) poginulih u svim železničkim nezgodama (nesrećama), prema podacima Evropske komisije iz 2021. godine.

U Republici Srbiji od 2018. do 2022. godine na putno-pružnim prelazima se dogodilo više od 200 saobraćajnih nezgoda u kojima je povređeno 153 osobe, a život izgubilo 33 što čini 1,2 odsto od ukupnog broja smrtno stradalih u saobraćajnim nezgodama.

Prema podacima Infrastrukture železnice Srbije, na teritoriji Republike Srbije postoji 2.104 putno pružna prelaza, od čega je skoro petina aktivnih, odnosno, obezbeđenih branicima, polubranicima, poluatomatskim načinom osiguranja ili svetlosnim saobraćajnim znakovima, dok najveći broj putno-pružnih prelaza (1.711) ima pasivan način osiguranja, odnosno, obeleženi su saobraćajnim znakovima i trouglom preglednosti.

Putno-pružni prelazi predstavljaju mesta sa posebnim rizikom, prvenstveno za učesnike u drumskom saobraćaju, imajući u vidu rezultate istraživanja koje je Agencija za bezbednost saobraćaja sprovela 2018. godine u okviru projekta „Ponašanje učesnika u drumskom saobraćaju na putno-pružnim prelazima“.

Oko 16 odsto vozača priznalo je da je makar jednom prelazilo putno-pružni prelaz sa spuštenim polubranicima, na nebezbedan način, od tog broja oko 90 odsto su muškog pola, a više od polovine su starosti od 30 do 55 godina.

Kao najčešći razlog nebezbednog prelaska putno-pružnog prelaza, ispitanici su naveli „dug period do nailaska voza“, „kvar na uređaju putno-pružnog prelaza“ i „nestrpljenje“.

Na putno-pružnim prelazima koji nisu obeleženi branicima, polubranicima ili svetlosnim znakovima, više od polovine ispitanika navodi da je najčešći razlog nebezbednog ponašanja „neblagovremeno uočavanje putno-pružnog prelaza“, dok trećina vozača na ovakvim mestima prelazi bez zaustavljanja, a manji broj čak i bez smanjenja brzine.

Nacrtom zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja predviđene su izmene u delu koji se odnosi na način regulisanja saobraćaja na putno-pružnim prelazima, odnosno, predlog je da se za regulisanje saobraćaja upotrebljavaju semafori sa svetlima crvene i žute boje.

„U prethodnih pet godina na putno-pružnim prelazima sve smrtno stradale osobe su bili učesnici drumskog saobraćaja, što je i očekivano kada se uporede mase drumskih i železničkih vozila. U jednoj od najtežih nezgoda, 2018. godine u mestu Donje Međurovo kod Niša, smrtno je stradalo 7 lica i svi su se nalazili u drumskom vozilu, odnosno u autobusu. Među smrtno stradalima u petogodišnjem periodu ima i 5 vozača dvotočkaša", rekao je Branko Stamatović, v.d. direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.

Prema njegovim rečima, na nastanak nekoliko saobraćajnih nezgoda uticala je neodgovarajuća ili nedovoljno uočljiva saobraćajna signalizacija ili oprema puta.

"Međutim, daleko veći uticaj je imalo nebezbedno ponašanje učesnika drumskog saobraćaja. Ono što učesnici u drumskog saobraćaju moraju da znaju, jeste da je zaustavni put železničke kompozicije između 700 i 1000 metara. Apelujemo na sve učesnike drumskog saobraćaja da posebnu pažnju obrate prilikom prelaska preko pruge, da poštuju propise i saobraćajnu signalizaciju, da se zaustave i budu dodatno oprezni, da imaju strpljenje i čekaju koliko je potrebno, da u svakom smislu izbegavaju provlačenja i ostala nebezbedna ponašanja i da vode računa sopstvenoj bezbednosti, očuvanju života i zdravlja“, rekao je on.

Načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević rekao je da obeležavanje Međunarodnog dana bezbednosti na putno-pružnim prelazima odlična prilika da se skrene pažnja na problem stradanja na putno-pružnim prelazima i Uprava saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova sa velikim zadovoljstvom podržava ovu inicijativu.

"Činjenica da su u poslednjih pet godina u saobraćajnim nezgodama na putno-pružnim prelazima poginule 33, a povređene 153 osobe, pokazuje da imamo problem stradanja na ovim površinama, gde bi bezbednost učesnika i u drumskom i železničkom saobraćaju trebalo da bude neprikosnovena. Nažalost, nezgode koje se događaju na putno-pružnim prelazima uglavnom završavaju najtežim posledicama i najčešće su rezultat neodgovornog ponašanja vozača putničkih vozila", naveo je Lakićević.

On kaže da se zbog toga sa nestrpljenjem očekuje usvajanje Zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, jer su, kako je naveo, uvereni da će ovim izmenama biti maksimalno smanjeni rizici događanja nezgoda na putno-pružnim prelazima.“

PR menadžer Infrastrukture železnice Srbije Nenad Stanisavljević kazao je da Infrastruktura železnice Srbije apeluje i upozorava da se na putnim prelazima poštuju propisi i saobraćajna signalizacija, kako bi se izbegle nesreće i sačuvali ljudski životi.

"Korišćenje putnih prelaza je bezbedno sve dok učesnici u saobraćaju poštuju zakone, propise i saobraćajnu signalizaciju. Nažalost, učesnici u drumskom saobraćaju, često se upuštaju u opasne i rizične radnje, voze neodgovorno i nepažljivo i ne vode računa o saobraćajnoj signalizaciji. Na srpskim prugama, prema zvaničnim izveštajima nadležnih državnih organa, posmatrano u periodu od 2000. godine do danas, dakle više od dve decenije, samo u manje od 1 odsto slučajeva za nesreće na putnim prelazima u kojima je bilo nastradalih ili povređenih odgovorna je bila železnica", rekao je on.

Prema njegovim rečima, učesnici u drumskom saobraćaju često ne gledaju i ne osmatraju prugu prilikom prelaska preko nje, preduzimaju rizična i opasna kretanja mimoilazeći branike i polubranike, ne poštuju u dovoljnoj meri svetlosnu signalizaciju, te prelaze preko pruge iako je uređaj za obezbeđenje saobraćaja već spušten.

"Česti su i slučajevi bahatosti i samouverenosti vozača drumskih vozila.

Ulažemo velike napore u podizanje nivoa bezbednosti saobraćaja na putnim prelazima. Zahvaljujući državi, u toku je realizacija tri projekta koji se finansiraju od strane međunarodnih finansijskih institucija. U okviru tih projekata bezbednost saobraćaja biće unapređena na oko 230 putnih prelaza u Srbiji. Ali, samo ukoliko građani vode računa o ličnoj bezbednosti, ponašaju se savesno i odgovorno i poštuju propise, možemo zajedno sačuvati ljudske živote i bezbednost saobraćaja. Nepoštovanjem saobraćajnih propisa, nepažnjom i neodgovornom vožnjom na putnim prelazima građani direktno ugrožavaju sopstveni život, ali i bezbednost železničkog saobraćaja i putnike u vozu. Nikakva žurba, nikakva neopreznost ili neodgovornost ne mogu biti preči od života“, istakao je Stanisavljević