5. mart 2024 14:39

Obrazovanje 4.0 nastaje pod uticajem novih tehnologija, traži nove veštine

Izvor: TANJUG

podeli vest

Obrazovanje 4.0 nastaje pod uticajem novih tehnologija, traži nove veštine

Foto: TANJUG/JADRAKA ILIĆ

KOPAONIK - Obrazovanje 4.0 je nova paradigma koja nastaje pod uticajem novih tehnologija, a one traže nove veštine, ali i daju alate za njihovo savlađivanje, izjavila je danas član Predsedništva Saveza ekonomista Srbije Svetlana Kisić, na Kopaonik biznis forumu.

Ona je, na panelu "Obrazovanje 4.0", pojasnila da je potreba da ovakvim, novim vidom obrazovanja uzrokovana pojavom novih tehnologija koje su promenile život.

Ilustrujući moguće, realne posledice koje bi te tehnologije mogle izazvati, navela je da rezultati nekih istraživanja pokazuju da će u narednih pet godina na stotine miliona ljudi u svetu morati da nadogradi svoje veštine, kao i da će više od 400 miliona radnih mesta biti ukinuto, jer će ljude zameniti mašine.

"Alati koje nudi novo obrazovanje su, recimo, veštačka inteligencija i robotika umesto knjiga, a novi alati omogućavaju nove metode učenja, kao što su simulacija i učenje kroz igru“, rekla je ona.

Dodala je da obrazovanje 4.0 obezbeđuje veću inkluzivnost i personalizovano učenje, da se kroz njega razvijaju socijalne i kognitivne veštine.

Kao veoma važno navela je i da je jedan od elemenata ovog učenja tzv. celoživotno učenje.

Ministarka prosvete u Vladi Srbije Slavica Đukić Dejanović je istakla da sada imamo tranziciju sa klasičnog na moderni način obrazovanja ali da ta promena ne sme da ide nauštrb klasičnog obrazovanja.

"Cilj novog vida obrazovanja jeste da se dostigne nivo evolucije koji će obezbediti da se na kraju ciklusa obrazovanja dobije stručnjak sa pet zvezdica. On mora da bude potkovan iz modernog ali i klasičnog obrazovanja, mora da bude brz i prihvata novo, da radi timski i da neguje kreativnost", rekla je ona.

Navela je da je u sistemu obrazovanja već urađeno dosta na ovom prelazu, od uvođenja predmeta Svet oko nas, za najmlađe školarce, zatim računarstva kao i novih programa za studente pojedinih fakulteta u Srbiji.

Prema njenim rečima Ministarstvo prosvete je tu da od struke prima impute i da ih kanališe, što ono i radi i u tom smislu navela je program master 4.0 koji je inicijativa nevladinog sektora.

"Što se celoživotnog učenja tiče, ono je veoma značajno ali je motivacija za to manja nego za učenje kroz igru a naše stanovništvo je sve starije", rekla je ministarka.

Profesor Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu Aleksandar Baucal je ukazao da su za ovo učenje veoma važne socijalne i emotivne veštine a jedna od njih jeste otvorenost.

On je ukazao na nedostatak motivacije za učenje u školi kod đaka u Srbiji ali i na nedovoljnu motivisanost nastavnika da pokreću đake na učenje.

"Kada se saradnja među ljudima umrtvi, tehnologija ne može dati odgovarajuće rezultate. Zato je važno da se prvo poradi na motivisanosti i đaka i nastavnika a tek onda dolaze tehnologije", rekao je on.

Učesnici panela podsetili su i na jučerašnju izjavu glavnog ekonomiste Svetske banke za Evropu i jugoistočnu Aziju Ivaila Izvorskog, koji je na Kopaonik biznis forumu rekao da je obrazovanje osnovni uslov razvoja Srbije.