19. mart 2024 16:22

Češki pantomimičar Radim Vizvari predstavio je svoj projekat "Solo" na BFI

Izvor: TANJUG

podeli vest

Češki pantomimičar Radim Vizvari predstavio je svoj projekat "Solo" na BFI

Foto: Beogradski festival igre/Dejan Milićević

BEOGRAD - Vodeći češki pantomimičar Radim Vizvari danas je predstavio svoj komad "Solo" u susretu sa medijima u Nacionalnoj fondaciji za umetničku igru, u okviru 21. Beogradskog festivala igre.

Predstava u trajanju od 90 minuta biće izvedena večeras i sutra na sceni Bitef teatra, a svetsku premijeru je imala 2016. godine.

Kompletan autor Vizvari potpisuje koncept i režiju svog projekta, a istovremeno je i jedini izvođač u ovoj mono-pantomimi i igračkom komadu.

Ambasador Češke republike u Beogradu Tomas Kuhta je izrazio zadovoljstvo što je ova zemlja deo Beogradskog festivala igre (BFI) i podsetio da je čuveni češki koreograf Jirži Kilijan učestvovao na ovoj manifestaciji 2015. godine.

"Siguran sam da će publici biti zanimljiva predstava "Solo" koja nam prikazuje našeg vodećeg umetnika pantomime Radima Vizvara i pruža istovremeno impuls dalje saradnje sa Češkom. Vizvar prvi put gostuje u Srbiji i uopšte na ovom festivalu, i on je pravi biser češke umetnosti, a komad je izmedju pantomime i neverbalnog pozorišta", ocenio je češki ambasador.

Tomas Kuhta je otkrio da je nedavno otvoren Češki kulturni centar i ulici Svetozara Markovića, u samom centru Beograda, te da je osposobljena sala od preko 150 mesta, gde će se održavati umetnički programi, od pozorišnih predstava do koncerata i u planu im je da učestvuju češki i srpski umetnici.

Deset razvojnih etapa pantomime prikazuje Radim Vizvari u delu "Solo", i to najširi spektar stilova, u žanru od klasične pantomime do butoa, ili od fizičke komedije do savremenog pozorišta pantomime.

Direktorka BFI Aja Jung je istakla da do sada nisu imali pamtomimu kao formu na festivalu, tako da je ovo iskorak u selekciji, ali da se nije nimalo dvoumila da uvrsti "Solo" u program kada je gledala komad uživo u Suzan Dallal Centru u Tel Avivu (Izrael).

Radim Vizvari je zahvalan Aji Jung na pozivu da učestvuje na BFI, te podsetio da svoj pantomimičarski komad "Solo" izvodi još od 2016. godine.

"Dugo izvodim svoju predstavu, koja je savremeni komad, sa različitim tehnikama, od romantične pantomime, do "bele maske", i različitih disciplina gde spada fizički teatar, Buto tehnika koja se prožima sa pantomimom", približio je češki umetnik svoje scensko delo.

Radim Vizvari je pantomimičar, izvođač, reditelj, koreograf i pedagog, međunarodno priznat kao jedna od najuglednijih ličnosti savremenog evropskog teatra.

On je naveo da je imao uzore u značajnim izvođačima i umetnicima pantomime u doba Čehoslovačke kao što su Vladislav Plajka i Boris Hibner, koji mu je bio i profesor.

Takodje, inspiracija mu je bio i veliki francuski glumac i pantomimičar Marsel Marso (1923 - 2007), najpoznatiji kao BIP klovn, koji je preko 60 godina igrao svuda po svetu.

Vizvari je završio Akademiju scenskih umetnosti u Pragu na odseku muzike i umetničke igre, gde je i doktorirao uz mentorsku podršku Borisa Hibnera. Njegov rad je utemeljen na modernoj formi pantomime, a celovečernji solo nastupi dobili su izvanredne kritike u Evropi, Americi, Africi i Aziji.

"Boris Hibner mi je bio pantomimičarski otac. Žao mi je što je nažalost preminuo nekoliko nedelja pre same premijere mog autorskog projekta "Solo". Na neki način smo on i ja povezani i dalje preko ove predstave dok je izvodim", opisao je svoje emocije Vizvari i dodao da njegovo delo istražuje kako se razvijala pantomima od 50-ih godina do danas.

On je naglasio da se dešavalo da mnoge njegove kolege imitiraju i direktno kopiraju Marsela Marsoa, jer je bio apsolutno najbolji i neprikosnoven u umetnosti pantomime.

Ipak, Vizvari je želeo da ide drugim putem i da ostvari nešto svoje, originalni izraz.

"Hteo sam da pružim novu energiju i misao, koju sam nameravao da ostavim sa komadom"Solo". Obožavam pantomimu i sva moja istraživanja su se bazirala na toj umetnosti. Želja mi je da publiku tokom 90 minuta prošetam kroz istoriju pantomime", ocenio je češki pantomimičar.

Reditelj i izvođač je definisao da je "Solo" istovremeno crna groteska, žanr comedia dell arte, lirska pantomima, poema o životu, kao sudar pantomime nekada i sad, a bio je inspirisan i kreacijom ruskog baletskog umetnika i glumca Sergeja Polunjina.

Vizvar je napomenuo i da je nadahnuće imao u francuskom filmu "Deca raja" (1945) Marsela Karnea, prema scenariju pesnika Žaka Prevera, te je "Solo" kao vid pozorišne verzije tog kinematografskog ostvarenja.

On je dodao kako je delovalo ranije da je pojavom novog cirkusa u teatru i fizičkog pozorišta pantomima prilično istisnuta u drugi plan i da polako nestaje, ali mu je drago da ova umetnost ipak uspeva da opstane.

"Umetnost gesta i tišine, kako nevidljivo postaje vidljivo, kako su utisnute moje misli, emocije i telo u radnju, o svemu tome govori moj "Solo". Naravno, kada igram već osam godina, sigurno da u hodu menjam neke pojedinosti iz predstave. Publika danas ceni i voli slobodu, tako da joj odgovara da joj ja pružim mogućnost da sama tumači sve na sceni. Moj junak je jedan provokativan klovn, i i pantomima više nije nekakva igrarija, već osvešćen komad i jedna vrsta pozorišne nelagodnosti. Istina, tako sebe nekad vidim više kao glumca nego pantomimičara i pitanje je da li pantomima pripada glumi ili umetničkoj igri", zaključio je Radim Vizvari.

Kritike kažu "Smejaćete se i plakati, a sve to bez ijedne reči, jer one Vizvarijevoj umetnosti nisu potrebne. "Solo" je spektakl koji oduzima dah i koji će sigurno podjednako zabaviti ljubitelje pantomime, kao i one koji se sa njom prvi put sreću".

Ili drugi pišu da je "Vizvarijev „Solo” postao tiha legenda, praćen ovacijama i nakon mnogo godina izvođenja".

Takođe, „Solo” nosi presek žanrova iz doba romantične pantomime Žana Gaspara Deburoa i njegovog "Pjeroa", preko moderne mimike, klovnovske umetnosti, do savremenog fizičkog teatra i konceptualnog pristupa Marsela Marsoa.

"Vizvari je nesumnjivo najvažnija ličnost savremenog teatra pantomime, koja objedinjuje podjednako njegovu sadašnjost i njegovo klasično nasleđe", smatra svetska kritika.

Radim Vizvari predaje pantomimu na češkim umetničkim akademijama i u pozorišnim školama u Nemačkoj, Poljskoj, Finskoj i Egiptu. Od 2010. godine je dramaturg festivala uličnog pozorišta u Taboru "Umetnici na ulici", a od 2011. i umetnički direktor praškog Festivala pantomime i Međunarodne smotre pantomime u Poličkoj.

Kao autor, reditelj i koreograf, on često sarađuje sa izvođačima neverbalnog teatra, ali i sa ansamblima klasične drame i opere. U Narodnom pozorištu u Pragu potpisao je koreografiju za komade "Iz mrtve kuće" i "Bili Bad", kao i režiju opera "Viva la Mamma" i "Ljubav za tri pomorandže".

Vizvari je osvojio mnoge češke i inostrane nagrade kao "Talija" za "Solo", 2016. godine.