24. oktobar 2023 11:00

Gitarista Džon Skofild za Tanjug: Majls Dejvis me je mnogo naučio o džezu

Izvor: TANJUG

podeli vest

Gitarista Džon Skofild za Tanjug: Majls Dejvis me je mnogo naučio o džezu

Foto: Shutterstock.com/Lukas Gojda, ilustracija

BEOGRAD - Vodeći džez gitarista planete, Džon Skofild nastupiće 29. oktobra u mts Dvorani u okviru programa Beogradskog džez festivala, a uoči koncerta u srpskoj prestonici za Tanjug kaže da ga je legendarni Majls Dejvis naučio mnogo o džezu.

Skofild će nastupiti u istoj dvorani gde je pre sedamnaest godina održao jedan od najupečatljivijih koncerata u novijoj istoriji Beogradskog džeza festivala.

U međuvremenu je osvojio tri Gremija, te postao počasni doktor koledža Berkli, a u novom triju će, pored standardnog bubnjara Bila Stjuarta, predstaviti novog basistu Visenta Arčera.

Koncert se održava u sklopu svetske promocije Skofildovog novog, duplog albuma "Uncle John’s Band", koji dve nedelje pred festival objavljuje čuvena produkcija ECM.

Njegov novi album "Uncle John?s Band" samo što je objavljen 13. oktobra, za uglednu izdavačku kuću ECM Records.

Promotivna evropska turneja Džona Skofilda sa triom je upravo počela.

"Veoma sam zadovoljan kako zvuči novi album. Ljudi mi kažu da im se sviđa novi album, a publika na našim koncertima odlično reaguje. Mada, sa druge strane, ljudi će retko doći i reći vam da im se ne sviđa vaš novi CD. Recenzije koje sam pročitao su bile pohvalne do sada. Mislim da je važno da muzičari poput mene ostanu u trenutku, da se trude i sviraju najbolje što mogu, a ne da previše razmišljaju o tome kako su svirali u prošlosti. Retko slušam sopstvene ploče i ne uzimam mišljenje drugih ljudi suviše za ozbiljno, osim muzičara koje znam i poštujem. Njihovo pozitivno mišljenje mi je važno" rekao je Skofild

Na novom albumu Skofild je snimio ne samo sedam originalnih kompozicija, već i neke džez standarde, ali i muziku u dijapazonu od Boba Dilana do Nila Janga.

"Jedina ideja je bila da uhvatimo trenutak u kojem zajedno stvaramo muziku, interakciju koju ostvarujemo i kako zajedno sviramo kao trio. To je bio koncept. Svi "rok klasici" koji su se našli na albumu bili su sredstvo za našu improvizaciju. To su pesme koje volim i uživam da ih sviram, ali stvar je u tome šta smo mi uradili sa njima - to je mnogo važnije od samih kompozicija" kaže Skofild.

Jedna od numera koju je snimio za novi album je i "Budo" Majlsa Dejvisa, sa kojim ste sarađivali tokom osamdesetih.

"Majls mi je rekao neke stvari o samom činu stvaranja džez muzike, koje sam zauvek zapamtio. Jedna od njih je da kad sviram uvek ostavim prostora u svojim solo deonicama za muzičare sa kojima sviram. On je u tome bio majstor. Takođe, naučio me je da pustim da me "bit" nosi, ritam je od najveće važnosti. Srećan sam što sam imao priliku da sviram sa mnogim svojim muzičkim idolima i da izbliza posmatram i proučavam njihovo majstorsko umeće. Verovatno sam od Majlsa naučio i da nije dobro biti neučtiv prema ljudima. Na svoj način pokazao nam je i ono što ne treba da budemo" otkriva Skofild.

Skofild važi za muzičara koji je veoma otvoren prema različitim muzičkim žanrovima u svom radu.

"Smatram da se džez muzika uvek menja i da nema jednog načina da je svirate. Ukorenjen sam u tradiciciji jer volim tako mnogo muzike koja je nastala pre mene ? naučio sam da sviram slušajući je. Bez tih korena ne bi ni bilo muzike. Kako bismo drugačije učili o muzici da nismo slušali toliko divnih kompozicija iz prošlosti. Ali, u isto vreme, ima toliko mnogo različitih muzičkih nasleđa i volim da ih pomešam sve zajedno.

Cenjeni muzičar vidi najveće izazove za muzičare u 21. veku u ideji da zarade sviranjem džeza i u sticanju publike.

"Za mene lično to i nije bio problem, jer sam ušao u posao izgleda u pravo vreme. Za mnoge koji sada počinju svoju karijeru nije lako. Takođe, suočavanje sa veštačkom inteligencijom. Nisam siguran kako će stvari sa veštačkom inteligencijom funkcionisati za umetnike i stvaraoce. Čini se da se prihodi muzičara smanjuju sa ekspanzijom digitalne muzike. Ljudi više ne kupuju muziku kao nekada, žele sve besplatno, a to nije od pomoći za troškovima koji postoje u procesu stvaranja muzike. Svi radimo više, a dobijamo manje.

Njegov prvi koncert na Beogradskom džez festivalu odigrao se pre 17 godina.

"Publika u Beogradu bila je veoma posvećena i sjajno je reagovala na naš koncert tada. Imao sam utisak da je vašoj publici džez veoma bliska muzika. Uvek možete da ostetite kada je publika "sa vama", a to je definitivno bio slučaj kada smo svirali u Beogradu prošlog puta. Znam za srpskog trubača Duška Gojkovića. Bio je odličan" rekao je Skofild.