Skupština Novog Sada: Građani da daju predloge za dobitnike Februarske nagrade
26. decembar 15:37
29. maj 2025 14:04
podeli vest
Foto: Shutterstock.com/Bokeh Blur Background, ilustracija
BEOGRAD - Gradski zavod za javno zdravlje Beograd saopštio je danas da će Svetski dan bez duvana biti obeležen 31. maja, a tema kampanje za taj dan odnosi se na otkrivanje taktika industrije duvanskih i nikotinskih proizvoda.
Svetska zdravstvena organizacija (SZO), države članice, kao i brojne zajednice i pojedinci širom sveta i ove godine će udružiti snage kako bi skrenuli pažnju javnosti na negativan uticaj duvanske industrije, posebno kada je reč o deci i mladima.
Gradski zavod za javno zdravlje Beograd objavio je da podaci iz 2022. godine, prikupljeni u Evropskom regionu SZO, ukazuju na ozbiljne nedostatke u zaštiti mladih od elektronskih cigareta.
"Trenutno samo četiri zemlje u regionu u potpunosti zabranjuju sve ukuse u ovim proizvodima, dok su u još četiri ukusa delimično regulisana ili dozvoljena. Kada je reč o marketingu, samo 11 zemalja ima potpunu zabranu reklamiranja, promocije i sponzorstva e-cigareta, dok većina - njih 36 - ima samo delimične zabrane, a čak šest nema nikakve propise u tom pogledu", navodi se u objavi.
Takođe, ukazuju da takve zakonske praznine ostavljaju mlade potpuno izložene agresivnom i često manipulativnom marketingu industrije e-cigareta.
Upotreba nikotinskih proizvoda, kao što su elektronske cigarete i nikotinske kesice, u porastu je kod mlađe populacije i procene su da je 2022. godine, 12,5 odsto adolescenata koristilo e-cigarete, a samo dva odsto odraslih.
Primetno je i da je u nekim zemljama upotreba ovih proizvoda kod školske dece dva do tri puta više zastupljena u odnosu na konvencionalno pušenje, što ukazuje na alarmantan trend koji zahteva hitne intervencije.
"Svetski dan bez duvana 2025. predstavlja dobru priliku da se stavi fokus na ove izazove i da se radi na unapređenju javnozdravstvenih politika. Samo kroz zajedničke napore i odlučnu akciju možemo da obezbedimo mlađim generacijama zdraviju budućnost - bez zavisnosti i bez nikotina u bilo kom obliku", navodi se u objavi.
Ističe se da je jedan od primarnih izazova javnog zdravlja danas privlačnost duvana, nikotina i srodnih proizvoda, posebno za mlađu populaciju, kao i da industrija uporno pokušava da pronađe načine da te proizvode učini što atraktivnijim upravo najmlađima.
Samo neke od taktika duvanskih industrija su privlačna reklama, atraktivan izgled proizvoda, aditivi i sredstva za lakšu upotrebu i one imaju za cilj da doprinesu tome da deca i mladi ranije počinju da koriste nikotinske proizvode, što može da rezultira dugoročnom zavisnošću i ozbiljnim zdravstvenim problemima.
Ovakvim pristupom, industrija ne samo da širi svoje tržište među mladima, već i otežava proces prestanka, produžujući izloženost organizma štetnim supstancama.
"Ovogodišnja kampanja posvećena Svetskom danu bez duvana ima za cilj da rasvetli načine na koje industrija prodaje zavisnost i podstakne kolektivne napore ka formiranju zdravijeg društva. Razotkrivanje ovih marketinških i dizajnerskih trikova i podizanje svesti o manipulativnim strategijama koje duvanska industrija koristi kako bi privukla nove korisnike neophodno je kako bi se smanjilo interesovanje za duvan i nikotin, naročito među mladom populacijom", navodi se u objavi.
Jedan od ključnih ciljeva kampanje jeste informisanje javnosti o ovim taktikama i osnaživanje građana, a posebno roditelja, nastavnika i samih mladih ljudi, da prepoznaju rizike i donesu informisane odluke.
Takođe, kampanja se zalaže i za promene u politici javnog zdravlja i poziva na sprovođenje jasnih i efikasnih mera kao što su zabrana upotrebe ukusa i aditiva koji olakšavaju početak upotrebe, zabrana reklamiranja, promocije i sponzorstava duvanskih proizvoda, kao i regulativa koja ograničava dizajn i pakovanje kako proizvodi ne bi bili toliko primamljivi.
26. decembar 15:37
26. decembar 15:37
26. decembar 15:01
26. decembar 15:21
26. decembar 15:11
26. decembar 13:15
26. decembar 14:36
26. decembar 14:19
26. decembar 14:13
26. decembar 15:37
26. decembar 14:17
26. decembar 12:54
26. decembar 09:41
26. decembar 14:58
26. decembar 14:49
26. decembar 14:28
25. decembar 14:02
24. decembar 17:14
23. decembar 15:28
23. decembar 15:15
25. novembar 17:40
24. novembar 14:51
23. novembar 17:21
23. novembar 15:59
21. decembar 09:30
14. decembar 09:30
7. decembar 12:01
23. decembar 14:00
18. decembar 23:27
10. decembar 18:27
26. decembar 11:37
25. decembar 18:31
25. decembar 15:57
26. decembar 11:55
26. decembar 14:06
26. decembar 15:17