4. jul 2025 19:14

Snežana Repac: Dete pokazuje da je u problemu ukoliko se nekonzistentno i neuobičajeno ponaša

Izvor: TANJUG

podeli vest

Snežana Repac: Dete pokazuje da je u problemu ukoliko se nekonzistentno i neuobičajeno ponaša

Foto: Tanjug, video

BEOGRAD - Dete pokazuje da je u problemu ako njegovo ponašanje nije konzistentno odnosno ukoliko odstupa od nekog doskorašnjeg ponašanja ili pokazuje emocionalne reakcije koje su odraz unutrašnjeg nemira, neravnoteže i nezadovoljstva, izjavila je danas psiholog Snežana Repac.

"Možemo videti da se nešto sa detetom dešava ukoliko roditelji ili okolina primete da je dete prestalo da uči, ako izostaje interesovanje za školu, ako počinje da odstupa od onoga kako je do tada vaspitavano i kako se do tada ponašalo. Takođe, ako izgubi interesovanje za sportske aktivnosti, za druženje sa porodicom, ukoliko se povlači u svoj svet ili ide u svet nekih drugih ljudi ili nekih drugih vršnjaka, ali i ukoliko je često frustrirano, anksiozno i impulsivno", objašnjava sagovornica Tanjuga.

Repac ističe da na detetov problem ukazuju i obrasci koje odjednom počinje da usvaja, a koje niko nije mogao da mu savetuje već je mogao samo da ih preuzme iz drugih modela ponašanja.

"Možemo da posumnjamo da postoji nečiji uticaj ukoliko se ponaša tako da do takvog nekog ponašanja može da dođe samo ukoliko mu neko to predstavi. Ne može da dođe samo, jer tako nije vaspitano, nije učilo u školi", rekla je Repac.

Ona ističe da deca nisu u stanju da prepoznaju manipulaciju.

"Deca, pogotovo maloletna do šesnaeste godine, ne mogu da shvate da iza nečega što deluje privlačno i kao da je usmereno u interes njihove dobrobiti, stoji neka loša namera jer nemaju dvostruke standarde kao što može da ima neko ko je odrasla manipulativna osoba", rekla je psiholog.

Govoreći o nametnutim normama na društvenim mrežama putem kojih se plasira luksuzan život, Repac kaže da tinejdžeri poštuju standarde grupe.

"Poznato je da su u tom periodu manje privrženi roditeljima i manje poštuju to tradicionalno vaspitanje u odnosu na ono koje donosi novo vreme. Smatraju da su njihovi roditelji zastareli, da su to konzervativni obrazci i okreću se ka svojim vršnjacima kao nekome ko im je vodič i putanja u neko novo vreme", navela je Repac.

Naš zadatak je da, kako kaže, prepoznamo zamke tehnološkog pseudo mentaliteta i naučimo decu kako da prepozanju ono što je dobro za njih.

"Vidimo da društvene mreže nameću neke standarde koji više pogoduju nekim drugim grupama koje bi da iskorišćavaju tu publiku. Grupe koje plasiraju neki svoj loš marketing koji se odnosi na mentalno zavođenje i obmanjivanje mladih. Kako tome stati na put, to je nešto o čemu treba pričati na svim nivoima, ali deca moraju o tome da dobiju elementarna uputstva, da znaju elemente tog sistema i kako on funkcioniše", istakla je Repac.

Prema njenim rečima, potrebno je stvoriti edukativne portale i sistem koji bi omogućio digitalnu pismenost za decu.

"Mislim da je sasvim iluzorno očekivati od roditelja da oni sve to proprate i ne sviđa mi se što se stalno ponavlja da samo roditelji treba da preuzmu odgovornost, jer prosto dovodimo u pitanje realnost toga. Roditelji, kao i društvo, treba zajedno da snose odgovornost i da budu u tome saradnici i da daju svoje ideje kako nešto može da se spreči. Mislim da ta neka edukacija dece kroz društvene mreže i o društvenim mrežama treba da zaživi i da počne još od škole", kazala je Repac.