28. decembar 2022 14:13

MUP: Uključiti električne trotinete u saobraćaj i zakonodavni okvir

Izvor: TANJUG

podeli vest

MUP: Uključiti električne trotinete u saobraćaj i zakonodavni okvir

Foto: Shutterstock.com/Viewframer, ilustracija

BEOGRAD - Upotrebu električnih trotineta na ulicama treba zakonski regulisati, kako bi se bezbednost svih učesnika u saobraćaju podigla na viši nivo, zaključak je današnje javne rasprave o Nacrtu izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima.

Ministarstvo unutrašnjih poslova pripremilo je, ovim povodom, niz predloga po kojima se električni trotineti svrstavaju u vozla, a oni koji njima upravljaju spadaju u kategoriju vozača, koji ne smeju biti mlađi od 14 godina.

Javna rasprava održana je u Privrednoj komori Srbije u Beogradu u prisustvu direktora Agencije za bezbenost saobraćaja Banka Stamatovića, predsednice Prekršajnog suda u Beogradu Olivere Ristanović, pomoćnika načelnika Uprave saobraćajne policije MUP-a Zlatka Belencana i Vladana Nikolića, kao i načelnika Uprave sobraćajne policije MUP-a Slaviša Lakićević.

Takođe, na skupu su učestvovali i predstavnici pravosuđa, profesori sa Saobraćajnog fakulteta, predstavnici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao i predstavnici privrede.

Načelnik Lakićević rekao je da je ova javna rasprava dobar način da se razgovara o svim postojećim propustima u saobraćajnom zakonodavnom okviru, koji su od presudnog značaja za naše građanstvo i privredu, dok je direktor ABS Stamatović istakao da njegova agencija aktivno uključena u svim temama čiji je cilj unapređenje bezbednosti u saobraćaju, pa tako i pravljenju novog zakonodavnog okvira.

"Cilj je da budemo produktivni i sve ono što smo primetili kao grešku da ispravimo", kazao je Stamatović.

Pomoćnik načelnika Nikolić rekao je da su u javnosti bila podeljena mišljenja kada su u pitanju električni trotineti te da ih jedan deo stručne javnosti nije smatralo vozilima.

"Mi smo na kraju predložili da se trotineti svrstaju u vozila, što znači da oni koji njima upravljaju jesu vozači, a to znači da će biti podložni kontroli, testiranju, isključenju, zadržavanju", naveo je on.

Prema njegovim rečima, iz MUP-a smatraju da je za ova vozila neophodno prilagoditi infrastrukturu i da je predlog da to bude biciklističke staze i trake, kao i pešačko - biciklističke staze.

Istakao je da, s obzirom na to da nema razgranate infrastrukture u Srbiji, vozači trotineta mogu da koriste trotoar uz ograničenje brzine od pet kilometara na sat i uz odgovornost da su "jači" učesnici u saobraćaju.

Takođe, dodao je i da je predlog da se za električne trotinete može koristiti i kolovoz, ali samo putevi na kojima dovoljena brzina ne prelazi 30 kilometara na čas.

Prilikom prelaska kolovoza, kaže Nikolić, vozač ne sme voziti lako električno vozilo, već mora sići sa njega i poneti ga, osim na prelazu bicilističke staze preko kolovoza.

On naglašava da je obaveza vozača da ima dokumentaciju sa tehničkim podacima o vozilu - snaga motora, masa i brzina.

Pomoćnik načelnika Belencan istakao je da su najmlađi učesnici i njihova bezbednost u saobraćaju prioritet novog zakonodavnog ovira.

On je naveo da zbog toga elekričnim trotinetima ne smeju upravljati lica mlađa od 14 godina, te da je preporuka svim roditeljima koji su deci kupili ta vozila da sačekaju da porastu.

Takođe, kazao je da je od velike važnosti za sve vozače uočljivost - nošenje prsluka na kolovozu i zaštitne kape.

Smatra da Srbija po pitanju saobraćajnih propisa treba da je u skladu sa zakonodavnim okvirom EU i da što pre uključi mikromobilni saobraćaj u postojeći sistem.