22. februar 2024 18:11

CINS: Loša procena posade jedan od verovatnih uzroka udesa aviona Er Srbije JU324 za Diseldorf

Izvor: TANJUG

podeli vest

CINS: Loša procena posade jedan od verovatnih uzroka udesa aviona Er Srbije JU324 za Diseldorf

Foto: Tanjug video, ilustracija

BEOGRAD - Jedan od verovatnih uzroka udesa Embraera Maraton erlajnza na letu Er Srbije JU324 za Diseldorf 18. februara, u kojem se nalazilo 106 putnika je neadekvatna procena parametara za poletanje tokom pretpoletene pripreme letačke posade aviona, koja je donela odluku da se poletanje izvede sa manje dužine piste u odnosu na inicijalno planiranu, navodi se u izveštaju Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS).

U Obaveštenju o početku istrage udesa aviona, koji je objavljen na sajtu CINS-a, navodi se da je tokom uviđaja utvrđeno da je avion pretrpeo veća oštećenja trupa, levog krila i horizontalnog stabilizatora.

CINS u izveštaju navodi da se oštećenja aviona nastala prilikom incidenta u skladu sa primenjivim propisima klasifikuju kao udes.

U izveštaju navode i da je posada planirala da izvrši poletanje sa leve poletno-sletne staze u pravcu 300 (RWY30L) kod intersekcije D6, za šta je, kako su rekli u izjavama, izvršili "duplu proveru obračuna parametara za poletanje".

Navodi se i da je tokom odvajanja od gejta posada je dobila odobrenje za taksiranje do intersekcije D6 od aerodromske kontrole, što je posada potvrdila ponavjanjem primljenih podataka.

Posada je zatim javila kontroli da se približava D6 intersekciji, na šta je dobila odgovor da se pripremi za poletanje sa D6, izađe i poravna sa osom piste.

Potom dolazi do pitanja drugog kontrolora upućenog posadi da li su svesni da su izašli na poletno-sletnu stazu na intersekciji D5.

U izveštaju se navodi da je kontrola leta upozorila posadu da je da je raspoloživa dužina za poletanje sa date intersekcije 1273 metra uz predlog da to nije dovoljno za bezbedno uzletanje.

Nakon toga je posada od kontrole zatražila minut da izvrši provere, koju je izvršila putem priručnog letnog računara u ručnom tabletu kopilota.

U izveštaju se navodi da je za to vreme kontrola leta je javila posadi da izvrši proračune, ali da mogu ukoliko žele da jave kako bi se vratili nazad pistom na poziciju D6.

Posada je 30 sekundi kasnije javila da potvrđuje da može da izvrši poletanje sa D5.

Prema izveštaju, kontrola leta je potvrdila prijem, ali sa još jednim upitom da li su u mogućnosti da polete, što je posada odmah potvrdila.

Zatim su dobili konačno odobrenje za poletanje i informaciju da nema vetra.

U izveštaju CINS-a se navodi i da je avion poleteo ostavljajući iza sebe oblak prašine i slabo penjući.

Dodaje se da je posada, po datim izjavama, procenila da je avion imao uobičajeno ubrzanje po poletanju i da je izvršila promene u potisku motora kako bi dobila što veću brzinu.

Na 80 čvorova posada je izjavila da je sve bilo u redu, dok je na 100 čvorova primetila da ostaje bez dovoljne dužine piste.

S obzirom na raspoloživu dužinu piste i brzine kojom se avion kretao posada je odlučila da je bezbednije da se nastavi sa poletenjam jer je procenila da će avion ubrzo da se odvoji od tla.

U izveštaju se navodi da je, po izjavi posade, avion onda počeo da se trese i osetili su udarac u neki predmet.

Posada je nakon odvajanja od tla zatim čula nepoznatu buku sa leve strane uz konstatovanje prekida rada svetala na levom krilu.

Posada je zatim, počela da dobija informacije o problemima sa nizom sistema od kojih su najznačajniji problemi bila zakrilca i nefunkcionisanje sistema toplog vazduha motora ("bleed air") te je pristupila postupcima po listama provere za probleme koji su indikovani.

U izveštaju se navodi da je kontrola letenja upitala posadu da li je sve u redu budući da su odstupili od odobrenog vektora poletanja, na šta je dobili odgovor od posada da nije sigurna, ali da će najverovatnije morati da se vrati na aerodrom.

Nakon toga je posada javila kontroli leta da će morati da se vrati na aerodrom jer su prilikom poletanja udarili u nešto na tlu i ubrzo nakon toga proglasili "mayday" (opšta opasnost po bezbednost leta).

U izveštaju se navodi da je nakon sletanja i napuštanja piste avion sve vreme pratilo vozilo Vatrogasno-spasilačke jedinice aerodroma Beograd, a da je po zaustavljanju posada je dobila informaciju od zemaljskog osoblja da iz levog krila curi gorivo, nakon čega je izvršila brzo gašenje motora i drugih sistema.

U izveštaju se dodaje da su posada i putnici su iskrcani kroz avio-most, a da su nadležni nakon što je izvršeno obezbeđenje mesta curenja goriva dali nalog aerodromskim službama da u što kraćem roku udalje avion od aerodromske zgrade na bezbednije mesto, što je i učinjeno.

Navodi se da se curenje goriva se nastavilo i sledećeg dana pored paralelnog istakanja goriva iz rezervoara.