Priština: Ističe rok za predaju lista kandidata za izbore za skupštinu privremenih institucija
7. decembar 07:47
29. maj 2025 20:39
podeli vest
Foto: Tanjug/video
BEOGRAD - Automobilska industrija polako ide u neku vrste recesije, pa je neophodna transformacija na električna vozila (EV), čije je napajanje danas nezamislivo bez litijum-jonskih baterija, a Srbija svakako ima ulogu u tome, rekao je danas konsultant za elektromobilnost Filip Mitrović.
"Kada kažemo električna mobilnost, uglavnom govorimo o električnim automobilima, ali to je zapravo jedan ekosistem, koji svakako podrazumeva električna vozila, samim tim i kompletnu automobilsku industriju koja je u svojoj tranziciji ka elektrifikaciji", rekao je Mitrović za Tanjug.
On napominje i da je u tom smislu izuzetno značajna neophodna infrastruktura za dopunu tih automobila, odnosno stanice za punjenje, kao i način na koji se dobija energija za napajanje EV, a tu su, kako kaže, apsolutni favoriti izvori obnovljive energije.
"Kada pričamo o obnovljivim izvorima, uglavnom se energija dobija preko sunca, vetra i vode, što ima uslovno rečeno jednu manu, a to je da ako je ne potrošimo, u datom trenutku ona nestane", naglašava konsultant.
Prema njegovim rečima, iz tog razloga jedan od važnih činilaca električne mobilnosti su sistemi za skladištenje i pravovremeno distribuiranje energije, što bi prevedeno bili baterijski sistemi.
"U tom smislu volim da se pozivam na Međunarodnu agenciju za energetiku (IEA), čije najnovije brojke pokazuju ogroman rast u 2025. godini i to da će više nego svaki četvrti auto krajem ove godine da bude električni, koji će svi biti s nekom vrstom baterije i potrebom da se dopune", naveo je on.
Naglasio je i da u ovom trenutku širom sveta već postoji 65 miliona baterijskih električnih vozila, dok je u Evropi taj broj je nešto manji, ali on odavno već prelazi desetak miliona, a već milion električnih vozila je isporučeno u ovoj godini.
On je rekao i da je zato toliko velika potražnja za litijumom za električna vozila.
"Gotovo svi električni automobili imaju litijum-jonske baterije, a maltene je svaka od njih delimično ili potpuno napravljena u Kini", rekao je Mitrović.
Napomenuo je da evropska automobilska industrija broji 14,2 miliona ljudi u lancu, a da Srbija ima više 100.000 ljudi zaposlenih u toj oblasti.
"Zato dolazimo u opasnost kada je reč o automobilskoj industriji i bojim se da ona polako ide u neke vrste recesije, a transformacija je bolna, ali mora da se desi i Srbija svakako ima ulogu u tome", navodi on i odgavarajući na pitanje o značaju projekta Jadar.
Ističući koliko je skladištenje energije veoma važno, spomenuo je nedavnu situaciju u Španiji i Portugalu.
"Tamo se desio takozvani blekaut, kada je više desetina miliona ljudi ostalo bez električne energije u trenutku, a stručnjaci kažu da je u jednom momentu bilo instalirano, u ovom slučaju, solarnih elektrana nekoliko stotina procenata u odnosu na prošlu godinu. Sistem nije prepoznao šta da radi sa svom tom energijom i isključio se", naglasio je stručnjak.
Prema njegovim rečima, obnovljivi izvori energije su i u Srbiji i te kako važni.
"Znamo da energiju ne dobijamo iz obnovljivih izvora, već uglavnom od uglja i to treba reći transparentno, pa je ideja je da tu energiju skladištimo", rekao je MItrović.
Dodao da je za elektroenergetski sistem veća opasnost kad postoji višak energije nego kada je nema.
6. decembar 17:23
6. decembar 16:00
6. decembar 15:57
6. decembar 13:41
6. decembar 12:21
6. decembar 23:05
6. decembar 20:50
6. decembar 19:47
6. decembar 18:10
7. decembar 08:17
6. decembar 23:05
6. decembar 22:29
6. decembar 18:12
7. decembar 06:26
6. decembar 11:49
5. decembar 16:11
25. novembar 17:40
24. novembar 14:51
23. novembar 17:21
23. novembar 15:59
3. decembar 11:40
27. novembar 16:00
27. novembar 11:17
7. decembar 08:49
7. decembar 00:00
6. decembar 23:25
6. decembar 23:10
5. decembar 17:23
5. decembar 16:45
5. decembar 15:27