29. maj 2025 20:39

Filip Mitrović: Automobilska industrija ide ka elektrifikaciji, Srbija ima mesto u tome

Izvor: TANJUG

podeli vest

Filip Mitrović: Automobilska industrija ide ka elektrifikaciji, Srbija ima mesto u tome

Foto: Tanjug/video

BEOGRAD - Automobilska industrija polako ide u neku vrste recesije, pa je neophodna transformacija na električna vozila (EV), čije je napajanje danas nezamislivo bez litijum-jonskih baterija, a Srbija svakako ima ulogu u tome, rekao je danas konsultant za elektromobilnost Filip Mitrović.

"Kada kažemo električna mobilnost, uglavnom govorimo o električnim automobilima, ali to je zapravo jedan ekosistem, koji svakako podrazumeva električna vozila, samim tim i kompletnu automobilsku industriju koja je u svojoj tranziciji ka elektrifikaciji", rekao je Mitrović za Tanjug.

On napominje i da je u tom smislu izuzetno značajna neophodna infrastruktura za dopunu tih automobila, odnosno stanice za punjenje, kao i način na koji se dobija energija za napajanje EV, a tu su, kako kaže, apsolutni favoriti izvori obnovljive energije.

"Kada pričamo o obnovljivim izvorima, uglavnom se energija dobija preko sunca, vetra i vode, što ima uslovno rečeno jednu manu, a to je da ako je ne potrošimo, u datom trenutku ona nestane", naglašava konsultant.

Prema njegovim rečima, iz tog razloga jedan od važnih činilaca električne mobilnosti su sistemi za skladištenje i pravovremeno distribuiranje energije, što bi prevedeno bili baterijski sistemi.

"U tom smislu volim da se pozivam na Međunarodnu agenciju za energetiku (IEA), čije najnovije brojke pokazuju ogroman rast u 2025. godini i to da će više nego svaki četvrti auto krajem ove godine da bude električni, koji će svi biti s nekom vrstom baterije i potrebom da se dopune", naveo je on.

Naglasio je i da u ovom trenutku širom sveta već postoji 65 miliona baterijskih električnih vozila, dok je u Evropi taj broj je nešto manji, ali on odavno već prelazi desetak miliona, a već milion električnih vozila je isporučeno u ovoj godini.

On je rekao i da je zato toliko velika potražnja za litijumom za električna vozila.

"Gotovo svi električni automobili imaju litijum-jonske baterije, a maltene je svaka od njih delimično ili potpuno napravljena u Kini", rekao je Mitrović.

Napomenuo je da evropska automobilska industrija broji 14,2 miliona ljudi u lancu, a da Srbija ima više 100.000 ljudi zaposlenih u toj oblasti.

"Zato dolazimo u opasnost kada je reč o automobilskoj industriji i bojim se da ona polako ide u neke vrste recesije, a transformacija je bolna, ali mora da se desi i Srbija svakako ima ulogu u tome", navodi on i odgavarajući na pitanje o značaju projekta Jadar.

Ističući koliko je skladištenje energije veoma važno, spomenuo je nedavnu situaciju u Španiji i Portugalu.

"Tamo se desio takozvani blekaut, kada je više desetina miliona ljudi ostalo bez električne energije u trenutku, a stručnjaci kažu da je u jednom momentu bilo instalirano, u ovom slučaju, solarnih elektrana nekoliko stotina procenata u odnosu na prošlu godinu. Sistem nije prepoznao šta da radi sa svom tom energijom i isključio se", naglasio je stručnjak.

Prema njegovim rečima, obnovljivi izvori energije su i u Srbiji i te kako važni.

"Znamo da energiju ne dobijamo iz obnovljivih izvora, već uglavnom od uglja i to treba reći transparentno, pa je ideja je da tu energiju skladištimo", rekao je MItrović.

Dodao da je za elektroenergetski sistem veća opasnost kad postoji višak energije nego kada je nema.