29. mart 2024 16:51

Ministarstvo finansija: Priprema se platforma za elektronske otpremnice

Izvor: TANJUG

podeli vest

Ministarstvo finansija: Priprema se platforma za elektronske otpremnice

Foto: Shutterstock.com/SFIO CRACHO, ilustracija

BEOGRAD - Ministarstvo finansija radi na uvođenju centralizovane platforme za slanje, prijem, upravljanje i čuvanje elektronskih otpremnica, a platforma će, kako je rečeno Tanjugu u ovom Ministarstvu, biti razvijena kao nadogradnja sistema elektronskih faktura u vidu zasebnog modula.

Reč je o platformi koja će predstavljati centralizovani registar elektronskih otpremnica u koji će se slivati sve poslate otpremnice dostavljene od pošiljaoca ka primaocu, a u okviru nje će se raditi elektronska validacija, elektronsko potpisivanje i čuvanje otpremnica.

U Ministarsvtu navode da je razvoj ove platforme iniciran od strane privrede kako bi se omogućilo praćenje kretanje robe od utovara, pa sve do njenog konačnog prihvata od strane primaoca.

Očekuje se da se uvođenjem ovog sistema dokument otpremnice postati standardizovan u digitalnom formatu koji će doneti značajne koristi za javni sektor i privredu, kada je reč o optimizaciji interne komunikacije, efikasnijoj i sigurnijoj razmeni podataka, kao i u zaštiti životne sredine.

Jedan od benefita uvođenja ovog sistema biće i taj što će inspekcijska kontrola u svakom trenutku moći da proveri podatke o tipu i količini robe koja se nalazi u transportu.

Predviđeno je fazno uvođenje obaveznosti korišćenja modula elektronskih otpremnica, pri čemu će prvom fazom biti obuhvaćeni subjekti javnog sektora, oni koji posluju sa javnim sektorom, kao i učesnici u trgovini akciznim proizvodima, kafa, alkoholni proizvodi i duvanski proizvodi.

U Ministarstvu finansija ističu da se može očekivati i veliki broj dobrovoljnih korisnika sistema, imajući u vidu da je njegov razvoj inicirala upravo privreda.

Kao veoma važno napominju da će modul elektronskih otpremnica biti integrisan sa sistemom elektronskih faktura kako bi se povezale izdate otpremnice i poslate fakture, što bi trebalo da ubrza administraciju i smanji mogućnost grešaka.

Dodaju da pošto će ovaj sistem koristiti i subjekti koji učestvuju u lancu trgovine duvanskim proizvodima, integracija sa sistemom elektronskih akciza predstavljaće dodatni mehanizam kontrole prilikom transporta cigareta i nesagorevajućeg duvana.

Priprema se i uvođenje elektronskih akciza, sistem se trenutno testira a predviđeno je da od 1. oktobra ove godine obveznici zahteve za izdavanje kontrolnih akciznih markica podnose putem sistema, dok će praćenje duvanskih proizvoda biti obavezno od 1. januara sledeće godine.

Razvoj ovog sistema doprineće digitalizaciji procesa podnošenja zahteva za izdavanje kontrolnih akciznih markica, zahteva za akcizne dozvole, kao i procesa kreiranja i dostavljanja izveštaja o iskorišćenosti kontrolnih akciznih markica.

Iz Ministarstva podsećaju da je uspostavljanje centralizovanog sistema elektronskih faktura (SEF), donelo značajne benefite kako za privredu, tako i za državu.

Fazno uvođenje obaveze korišćenja SEF-a počelo je 1. maja 2022. godine a sada ga koristi više od 230.000 hiljada privrednih društava, preduzetnika i korisnici javnih sredstava, dok je broj izdatih faktura prešao cifru od 150 miliona.