11. mart 2024 14:46

Predstava "Crvene cipelice" biće odigrana večeras u Pozorištu na Terazijama u okviru 21. Beogradskog festivala igre

Izvor: TANJUG

podeli vest

Predstava "Crvene cipelice" biće odigrana večeras u Pozorištu na Terazijama u okviru 21. Beogradskog festivala igre

Foto: TANJUG/NEMANJA JOVANOVIĆ

BEOGRAD - Italijanska predstava "Crvene cipelice" Filipa Kraca i trupe "Balet Toskane" iz Firence biće odigrana večeras u Pozorištu na Terazijama, u okviru 21. Beogradskog festivala igre, najavljeno je danas u susretu sa medijima.

Aja Jung, direktor i selektor BFI, ukratko je predstavila retrospektivu događaja na festivalu, da je Kompanija igre Opere Geteborga iz Švedske imala dva uspešna izvođenja za vikend u Novom Sadu, na svečanosti otvaranja, a da se na istoj sceni Srpskog narodnog pozorišta spremaju takođe dva nastupa kanadske predstave "Skupština" trupe "Kidd Pivot" iz Vankuvera, za 14. i 15. mart.

Između toga gostuje večeras u Beogradu noviji igrački komad "Crvene cipelice" čiju koreografiju i dizajn scene potpisuje Filip Krac, a svetska premijera je izvedena 2023. godine u pozorištu u Trentu (Teatro Sociale di Trento).

Kako je podsetila Aja Jung, nekadašnji igrač italijanske trupe "Aterbaleto", Filip Krac je već dva puta gostovao na BFI sa tom grupom kao izvođač, dok nam se sada prvi put predstavlja kao koreograf.

Laureat 32. Međunarodnog koreografskog takmičenja u Hanoveru (Nemačka) i "Koreograf godine" po oceni milanskog časopisa "Danza e Danza" za 2019. godinu, Filip Krac se osvrnuo na svoj period kao igrača od 2008. godine u "Aterbaletu" u Regiji Emilija.

Prema njegovim rečima, tadašnja direktorka trupe Kristina Bocolini mu je izuzetno pomogla i pružila mu podršku da se razvija kao igrač i tamo je proveo 10 godina sa njom u saradnji.

"Svidelo mi se tada što je "Aterbaleto" imao uvek česta gostovanja po svetu, sjajne turneje, to me je i provuklo. Tada na Beogradski festival igre sam došao sa prvom predstavom u kojoj sam igrao, i upravo danas ima razloga da se opet nadjem u Beogradu. Sudbina je tako namestila da vam se vratim, ovaj put kao koreograf", naglasio je Krac, rodjen i odrastao u Nemačkoj, sa karijerom u Italiji.

Stručna javnost kaže za njega da neguje jedinstveni koreografski rečnik u kome kombinuje savremenu igru sa tehničkim elementima hip hopa i evropske klasične igre.

U svet igre ušao je sa 22, a sa 32 godine je već krenuo da kreira komade za kolege, kako je Krac otkrio danas, i dodao da mu je značila podrška od Kristine Bocolini.

Onda je od same trupe "Aterbaleto" dobijao porudžbine za projekte, što je radio sve do 2021. godine kada ih je napustio, i istovremeno je završio karijeru igrača, a intenzivno se posvetio isključivo koreografiji.

Onda je na čelo "Baleta Toskane" došla Kristina Bocolini i održala obećanje dato ranije da će kad tad sigurno ponovo sarađivati.

"Kristina ima bogato znanje o savremenoj igri, tačno je znala šta želi od mene i brzo smo odlučili da naš projekat bude baš naslov "Crvene cipelice". U pitanju je moj prvi celovečernji komad, od sat vremena, za 10 igrača. To je naizgled lepa, ali zapravo surova višeslojna priča, koja u sebi ima nasilje. Želeo sam da izbegnem natativnu priču, da ne ide sve očekivanim redom, standardno, ravno ili hronološki, već sam stvarao poeziju tela, jednu predstavu o osećanjima", analizirao je Krac svoj igrački komad, zasnovan na bajci "Crvene cipelice" Hansa Kristijana Andersena.

U bajci o devojčici Karen i paru čudnih crvenih cipela, čuveni pisac Andersen iznova osporava tradicionalnu poziciju subjekta i objekta.

Kracova kreacija, uz muziku koju je specijalno komponovao autoe Pjerfrančesko Perone, obraća se ovoj neobično neraskidivoj vezi, koja nije određena samo uzaludnom željom za posedovanjem, već može dovesti i do gubitka autonomije.

"Imamo dva kreirana prostora na sceni, jedan je prividno stvaran, a drugi je izmišljen. Možda junakinja sve to mašta što gledamo na sceni, a možda i ima realnosti, to ostavljamo publici da sama odredi. Osim Andersenove bajke, mi smo u predstavi napravili mali omaž poznatom britanskom filmu "Crvene cipelice" iz davne 1948. godine, u režiji Majkla Pauela i Emerika Presburgera. Estetika našeg komada je takva da stvaramo unutrašnji i spoljašnji svet, postepeno se gubi granica između realnosti i mašte", opisao je svoj projekat Filip Krac i dodao da je Andersen bajku napisao 1845. godine.

Ipak, za razliku od bajke, koja se završava nasilnim oslobađanjem glavne junakinje iz crvenih cipela i njenim iskupljenjem, Kracova koreografija se zapravo fokusira na preispitivanje uloge objekata u međuljudskim odnosima.

Krac ne doživljava junakinju Karen kao neposlušnu ili sujetnu, što je perspektiva naglašena u bajci.

"Danas smo navikli da konzumiramo i sagledavamo proizvode kao sredstva za postizanje cilja, da nas drugi primete, da se povežemo sa drugima i istaknemo svoju individualnost. Karen takođe pokušava da se poveže sa drugima i pronađe sigurnost kroz svoje cipele. U tome ne uspeva. Ipak, ono što ona traži odgovara želji koju mnogi od nas verovatno znaju: da pripadamo kolektivu, a da ipak ostanemo svoji", zaključio je Filip Krac.

Na poziv direktora Baleta Teatra milanske Skale, Manuela Legrija, Filip Krac je nedavno predstavio svoj rad kreiran za igrače ovog ansambla, deleći scenu sa čuvenim autorima kao - Jirži Kilijan, Načo Duato i Dejvid Dovson.

Predstava "Bajadera" koja je gostovala na jubilarnom 20. Beogradskom festivalu igre (2023) trupe "Balet Toskane", osvojila je prestižnu nagradu časopisa "Danza & Danza" za najbolju italijansku savremenu produkciju 2021. godine.

O tome je govorio Saverio Kona, ispred "Baleta Toskane", koji je istakao da mu je neizmerna sreća što su prisutni na BFI dve godine zaredom.

"Imali smo stvarno veliki uspeh, pravi trijumf prošle godine sa "Bajaderom" u koreografiji Mikelea di Stefana, i sa divnim utiscima smo se vratili iz Srbije. Bilo je to veliko poštovanje za celu našu trupu. Inače se retko bilo gde u svetu dešava da bilo koja trupa bude pozvana na neki festival jedne i odmah sledeće godine. Zato nam je sada ponovo ogromna čast što smo na Beogradskom festivalu igre", napomenuo je Kona i dodao da su pružili poverenje mladim koreografima kakav je Filip Krac.

On je naglasio da je Kristina Bocolini prava istorijska figura savremene umetničke igre, da uspešno vodi Balet Toskane i da je ona i pozvala Filipa Kraca za novu saradnju nakon njihovog zajedničkog iskustva u trupi "Aterbaleto".

Balet Toskane predstavlja upečatljivu pojavu u istoriji italijanske umetničke igre, osnovana 1970. godine. Izrazito profesionalnu produkciju koja okuplja ansambl od 12 do 14 igrača, podržavaju Ministarstvo kulture, toskanska Regija i distrikt Firence.

Trenutni repertoar, zahvaljujući timu čuvenih saradnika pod upravom Kristine Bocolini, podseća na stalnu i kulturnu liniju koja afirmiše savremenu igru.

"Tim igrača je veoma blisko povezani i oni predstavljaju zadovoljstvo za svakog koreografa. Zato je Filip Krac, i sam do skoro profesionalni igrač, uživao u radu sa našim izvodjačima. Trupa na svake dve godine proizvede jedno veliko delo, a "Crvene cipelice" spada u te projekte", zaključio je Saverio Kona.

Proteklih godina, trupa "Balet Toskane" je sarađivala sa mnogim renomiranim koreografima, a od 2017. godine gradi svoje partnerstvo sa "Teatrom Mađo Musikale" u Firenci, ali i sa drugim važnim italijanskim pozorištima kao "La Feniče" u Veneciji i "Teatro Ređo" u Parmi.

Osim Filipa Kraca, autorski tim komada "Crvene cipelice" čine još dramaturškinja Sarah Strobel, dizajnerka kostims Grejs Liel, dizajnerka svetla Đulija Pastore, dok su izvođači - Sofia Boneti, Mateo Kapetola, Karmin Katalano, Alis Katapano, Beatris Kiatini, Matilda Di Kiolo, Veronika Galdo, Aldo Noli, Nikolo Pođini, Paolo Rico.