9. maj 2025 16:53

PKS: Saobraćaj kao žila kucavica privrede osetljiv je na sve turbulencije

Izvor: TANJUG

podeli vest

PKS: Saobraćaj kao žila kucavica privrede osetljiv je na sve turbulencije

Foto: TANJUG/JOVANA KULAŠEVIĆ

BEOGRAD - Domaći saobraćaj danas se suočava sa velikim izazovima kao što su decenijski nedostatak profesionalnih vozača u drumskom prevozu i nelegalni transport, ograničenje boravka za profesionalne vozače u EU, kao i čekanje na graničnim prelazima, rečeno je danas na sednici Odbora Udruženja za saobraćaj Privredne komore Srbije (PKS).

Saobraćaj je, kako je ocenjeno, jedan od najvažnijih sektora, žila kucavica privrede, ali osetljiva na svaki lokalni, globalni, ekonomski ili geopolitički poremećaj.

Na sednici je istaknuto da su prisutni i problemi brodarskih kompanija da obezbede srpske sertifikate u međunarodnom saobraćaju, dugotrajno zatvaranje pruga usled rekonstrukcije, pitanje refakcija akciza za železničke operatere i brodare, kao i špeditera za elektronsku razmenu podataka sa sanitarnim i fitosanitarnim inspekcijama i carinom, ali i nepostojanje posebnog terminala na biznis avijaciju.

Predsednik PKS-a Marko Čadež na sastanku je ukazao na važnost da se sve inicijative i predlozi privrede sistematizuju i sektorski grupišu, da bi se smanjilo administriranje, brže razmenjivale informacije i reagovalo kod ministarstava i nadležnih institucija i formirale sektorske grupe.

"Moramo sa konkretnim predlozima i inicijativama da izađemo pred Vladu, i ministre, kao i da formiramo radne grupe. Sa tim ciljem formirali smo i Centar za privredne inicijative i brza rešenja kako bi dodatno unapredili poslovanje kroz dijalog privrede i države. Namera nam je da ubrzamo donošenje sistemskih rešenja za svaki sektor privrede", rekao je Čadež.

On je, kako se navodi u saopštenju PKS-a, privrednicima iz sektora saobraćaja poručio da će komora u najkraćem roku reagovati i zakazati sastanke sa predstavnicima institucija kako bi se razgovaralo o problemima i predloženim rešenjima.

Dodaje se da je na sastanku rečeno i da trenutno u Srbiji nedostaje oko 12.000 vozača, od čega 8.000 u prevozu tereta i 4.000 u prevozu putnika, a prema nekim procenama taj broj prelazi i 20.000.

Istaknuto je da je vidljiv i problem nedostatka kvalifikovanih kadrova u železničkom, vodnom i vazdušnom saobraćaju, a predstavnici ove branše vide rešenje u smanjenju troškova obuke i licenciranja, kvalifikaciji i prekvalifikaciji, kroz uspostavljanje sistemskog modela finansiranja obuka u drumskom saobraćaju i uspostavljanje sistema obuka i sertifikacije u skladu sa EU standardima u vodnom saobraćaju.

Na sednici je rečeno i da se prevoz putnika u drumskom saobraćaju niz godina suočava i sa sivom ekonomijom i nelojalnom konkurencijom, kao što je kombi prevoz, koji ne podleže Zakonu o prevozu putnika u drumskom saobraćaju.

Ovakav vid nelegalnog prevoza utiče na sve vrste prevoza, jer u lokalnom saobraćaju kombi vozila saobraćaju ispred registrovanih linija i skupljaju putnike na stajalištima uz nadoknadu po ceni karte, na međumesnim linijama kombi vozila prevoze putnike između svih gradova, a najviše na turističkim destinacijama, dok u međunarodnom saobraćaju imamo veliki broj kombi vozila koja prevoze putnike ka Zagrebu, Beču, Budimpešti, Skoplju, Ljubljani.

Ono što opterećuje profesionalne vozače, posebno u prevozu robe u drumskom saobraćaju je i ograničenje boravka od 90 dana u 180 dana u EU, što je ekonomski neisplativo za vozače i poslodavce, a imaće sve veći uticaj i posledice po celokupnu privredu.

Rešenja za taj problem, kako je rečeno na sednici su u izuzeću profesionalnih vozača od ovog ograničenja, eventualnom relaksiranju ograničenja broja dana boravka ili uvođenja posebne vize za profesionalne vozače kako bi se osigurao kontinuitet u prekograničnom transportu.

U saopštenju PKS-a se dodaje i da podaci Svetske banke ukazuju na 26 miliona sati čekanja kamiona godišnje, na svim graničnim prelazima između Zapadnog Balkana i EU.

Dodaje se i da su članice Grupacije za luke i pristaništa izradile i usaglasile nove minimalne lučke tarife, čiji je cilj sprečavanje dampinga i razvoj lučke delatnosti, i da se očekuje njihovo brzo usvajanje i donošenje od strane nadležnih institucija.

Oni nameravaju i da u što skorijem vremenu pokrenu inicijativu za pooštravanje kaznenih odredbi propisanih Zakonom o plovidbi i lukama na unutrašnjim vodama, koje se odnose na nelegalno vršenje pretovara.

Predstavnici Grupacije za rečno brodarstvo kao gorući problem istakli su nepriznavanje srpskih brodarskih sertifikata u međunarodnom saobraćaju, kao i zamenu ovlašćenja koja su istekla. Oni su ukazali i na problem licenciranja radnika za izvođenje radova na brodovima.

Na sastanku je iznet i predlog sektora špedicije i logistike za dalji rad na digitalizicaiji i elektronskom podnošenju zahteva sanitarnoj, veterinarskoj i fitosanitarnoj inspekciji i carini, na ubrzavanje razmene podataka i podnošenje elektronskih zahteva, kao i centralizacij kako bi se izbegli nepotrebno višestruko popunjavanje zahteva i elektronskih dokumenata.

Predstavnici Grupacije za vazdušni saobraćaj ukazali su na problem generalne (biznis) avijacije i to nedostatak posebnog terminala na beogradskom aerodromu, kao i manjak parking pozicija za avione ovog tipa avijacije.

Oni su kao primer dobre prakse u regionu u radu sa generalnom avijacijom navedeni su aerodromi u Budimpešti, Zagrebu, Dubrovniku, Zadru i Splitu.

Na sednici Odbora Udruženja za saobraćaj, kako se ističe, dogovoreno je da će se o svim ovim izazovima obavestiti resorna ministarstva, postojeće inicijative ubrzati, formirati radna tela za izmenu propisa i zakazati radni sastanci sa ciljem pronalaženja rešenja tamo gde nisu iskristalisana.