14. septembar 2023 13:58

Marko Koković: Uvodi se privremeno oduzimanje vozila za teže saobraćajne prekršaje

Izvor: TANJUG

podeli vest

Marko Koković: Uvodi se privremeno oduzimanje vozila za teže saobraćajne prekršaje

Foto: Tanjug video

BEOGRAD - Marko Koković, iz Agencije za bezbednost saobraćaja, izjavio je danas da se, izmenama zakona u saobraćaju, uvodi privremeno oduzimanje vozila za teže saobraćajne prekršaje kod učinilaca koji su u prethodne dve godine već načinili teži saobraćajni prekršaj.

On je za Tanjug rekao da se pod najtežim i najgrubljim težim saobraćajnim prekršajima, koje su izazvale saobraćajne nezgode sa smrtnim ishodom, podrazumeva vožnja pod dejstvom alkohola sa preko 1,2 promila, odbijanje alko testiranja, odbijanje droga testiranja, prekoračenje brzine u naselju za 80 kilometara na čas, van naselja 70 kilometara na čas, u zoni škole 60 kilometara na čas, u zoni usporenog saobraćaja 50 kilometara na čas, prevoz dece gde nije predviđen prevoz putnika, preticanje vozila koje se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu, preticanje kolone pod pratnjom i ne propuštanje vozila pod pratnjom.

Dodaje da ukoliko vozač koji je zaustavljen u tom prekršaju, dve godine nije imao neki ozbiljniji prekršaj, ne oduzima mu se saobraćajna dozvola, ali se sve beleži i drugi put se oduzima.

Koković je naglasio da će pored tog pooštravanja kaznenih mera, biti omogućena upozorenja učesnika u saobraćaju i odustajanje od procesuiranja za određene prekršaje za koje je propisana novčana kazna.

Prema njegovim rečima, kada vlasnik automobila pozajmi vozilo ili ga da na korišćenje drugom vozaču, u slučaju prekršaja će vlasnik automobila morati da snosi određene sankcije.

Ističe da u slučaju da samo kada kamera detektuje saobraćajni prekršaj, vlasnik automobila je dužan da se izjasni kod koga je vozilo bilo u trenutku nastanka prekršaja.

"Uvek navodimo primer saobraćajne nezgode na Pančevačkom mostu gde smo imali vozača koji je za 10 godina imao 60 saobraćajnih prekršaja. On je pod dejstvom alkohola napravio saobraćajnu nezgodu, stradao je on, još dva putnika i jedan putnik je zadobio teške telesne povrede, odnosno prelom vratnog dela kičme. Vi takvoj osobi nikada nećete pozajmiti vozilo", naveo je on.

Naglasio je da Srbija ima veliki deficit profesionalnih vozača, negde od 10 do 20 hiljada, i dodao da bi se smanjenjem starosne granice za dobijanje sertifikata o profesionalnoj kompetenciji, sa 24 godine na 21 za vozača autobusa, odnosno sa 21 na 18 godina za vozača kamiona, rešio problem transporta i nezaposlenosti.

"Smatramo da to neće uticati na bezbednost saobraćaja zato što ranije kada smo polagali za C kategoriju, direktno se dobijala i B kategorija. Sada nije tako, sada se polaže za B kategoriju, nakon toga možete da polažete za C kategoriju, međutim vi možete da vozite teretno vozilo i upisuje vam se C kategorija u vozačku dozvolu tek nakon dobijanja sertifikata o profesionalnoj kompetenciji. To je jedna obuka koja se sprovodi u Agenciji za bezbednost saobraćaja, jedna jako kvalitetna obuka, traje 140 časova, ima teorijski i praktični deo kojom definitivno nadomešćujemo iskustvo mladih vozača. To je nešto što se primenjuje u EU već dugi niz godina i nije se pokazalo kao loša praksa", objasnio je Koković.

Analizirajući saobraćajne nezgode izazvane vožnjom u suprotnom smeru, napominje je da je to nešto što je specifično, neobjašnjivo i nenormalno, ali i medijski ispraćeno zbog čega se, kako kaže, stiče utisak da se radi o povećanju saobraćajnih nezgoda, odnosno da je statistika lošija.

Koković ističe da je statistika mnogo bolja u poređenju sa istim periodom prošle godine, i dodao da je zaključno sa jučerašnjim danom, u Srbiji bilo 314 smrtno stradalih lica, što je za 20 odsto manje u odnosu na isti period prošle godine kada ih je bilo 377.

"Kada pogledamo naš Zakon o bezbednosti saobraćaja, u poređenju sa drugim zakonima EU, naš zakon je preobiman, tako da kada bi uzimali sve te neke pojedinačne situacije, to ne bi imalo smisla. To su neke saobraćajne nezgode koje ranije nismo imali i koje su se retko dešavale, a definitivno kada analiziramo prvu saobraćajnu nezgodu izazvanu vožnjom u suprotnom smeru, nakon koje su se nizale sve ostale, radi se o nekom TikTok izazovu", naveo je on i dodao da ne vidi propust upravljača puta, kao ni Uprave saobraćajne policije.