31. januar 2024 18:30

Premijera predstave "Knjaz" 12. februara u Madlenijanumu

Izvor: TANJUG

podeli vest

Premijera predstave "Knjaz" 12. februara u Madlenijanumu

Foto: Madlenianum

BEOGRAD - Opera i teatar Madlenianum prikazaće 12. februara novo dramsko delo Miodraga Ilića "Knjaz", a povodom isteka obeležavanja 200. godišnjice rođenja jednog od najzaslužnijih srpskih vladara u novijoj istoriji – kneza Mihaila Obrenovića III.

"Njegovo prometejsko žrtvovanje, njegova vera i zanos, osnovni su motivi drame", navodi se u saopštenju Madlenianuma u kojem se precizira da će delo biti izvedeno u koncertnom obliku, u scenografiji i kostimima Milice Bajić Đurov, dok će za video biti zadužen Zvonko Jelušić.

Dizajner zvuka biće Dušan Arsikin, a dizajner svetla Srđan Jovanović.

U tom koncertnom izvođenju uloge tumače Nebojša Milovanović (Knez Mihailo), Milica Janketić (Knjeginja Julija), Branko Jerinić (Miloš Obrenović), Bojan Žirović (Anastas Jovanović), Milan Caci Mihailović (Karl Pacek, lekar), Katarina Žutić (Anka Konstantinović), Jelica Sretenović (Tomanija Obrenović) i Ksenija Repić (Katarina).

Kako dodaju, "Knjaz" je ušao među sedam izabranih drama o knezu Mihailu u knjizi "Knez Mihailo – Balkanski Hamlet", priređivača Radomira Putnika i u izdanju Zepter Book World.

Knez Mihailo, "knjaz" ubijen je u atentatu 10. juna 1868. godine, pod nikada do kraja razjašnjenim okolnostima, dok je sa izabranicom svog srca, od njega mnogo mlađom bliskom rođakom Katarinom šetao Košutnjakom u pratnji Katarinine majke i babe, njegove sestre od strica Anke Konstantinović, odnosno strine Tomanije, udovice Jevrema Obrenovića.

Ilić u drami ne zaobilazi taj krvavi događaj, ali pretežno je usredsređen na uzroke i sva ona zlokobna zbivanja koja su dovela do tragedije.

Podsećaju da su Kneza Mihaila u Evropi nazivali "balkanskim Hamletom", verovatno stoga što je bio pesnička priroda, prosvećeni apsolutista koji se nije mirio sa zaostalošću Srbije, već se upustio u rizičnu borbu sa konzervativnim krugovima i ograničenim političkim umovima, uspostavljajući moderan društveni sistem, zasnovan na ustavu i zakonima.

"Kao što Hamlet postavlja večito pitanje 'biti ili ne biti', to jest miriti se sa gorkom sudbinom ili se uzdići, boriti se, pa i život položiti, tako srpski knez bira borbu, osniva nacionalne institucije, radi na konačnom oslobođenju zemlje od vekovne turske okupacije, sukobljava se sa neprijateljima unutar Srbije, ali i na međunarodnom planu", saopštili su iz Madlenijanuma.

Kneza Mihaila razdire i zakasnelo saznanje da ga voljena supruga, kneginja Julija (iz mađarske aristokratske porodice Hunjadi) godinama vara sa moćnim nemačkim vojvodom Arenbergom, s kojim provodi strasne dane i noći tokom "lečenja sterilnosti" u evropskim banjama ili tokom svojih diplomatskih misija, koje joj muž poverava.

Julija je, kako podsećaju, emotivno razapeta između dva muškarca, preslaba da se odupre erotskim izazovima koje nudi ljubavnik.

Njen odnos sa Mihailom, dramatični sukobi, bolni sastanci i rastanci, daju ovom delu melodramsku komponentu, otkrivajući paralelni hamletizam kneza u njegovom privatnom životu.

Patnja kneza, posle definitivnog raskida, nalazi oduška u incestuoznoj vezi sa mladom rođakom, koja će proizvesti opšti odijum, čak pretnju anatemom pravoslavne crkve, ostavkom vlade...

Kneževo odbijanje da pomiluje jednog kriminalca, navešće braću robijaša da dignu ruku na svog kneza i (možda potpomognuti nekim činiocima van zemlje) usmrte onog koji je učinio velika dela za svoj narod.

Kako kažu, "koncertno izvođenje" nije puko čitanje dramskog dela, već međukorak između čitanja i celovito kreirane pozorišne predstave.

Iz Madlenianuma navode da glumci kostimirani u stilu epohe druge polovine devetnaestog veka, u simbolično naznačenoj scenografiji, uz pomoć svetlosnih i zvučnih efekata, muzike i video projekcija, pokušaće da čitanjem nagoveste emotivni naboj likova koje tumače. Da priču učine dinamičnom i zanimljivom.