2. april 2024 13:25

Damir Okanović: Prolazak vozila hitne pomoći na crveno se može bolje regulisati Zakonom

Izvor: TANJUG

podeli vest

Damir Okanović: Prolazak vozila hitne pomoći na crveno se može bolje regulisati Zakonom

Foto: Tanjug/video

BEOGRAD - Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja izjavio je danas da je uvođenjem kamera aktuelizovano pitanje prolaska vozila hitne pomoći, policije i vatrogasno-spasilačkih timova kroz crveno svetlo a da bi izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja moglo eksplicitno da bude propisano da ta vozila mogu da prođu na crveno svetlo.

Okanović je za Tanjug rekao da se pogrešno tumači član 108 Zakona o bezbednosti saobraćaja koji dozvoljava vozačima da prođu kroz crveno svetlo, ali pod uslovom da propuste vozila na raskrnici kojima je zeleno svetlo.

Naveo je da se radi o implicitnoj normi kod čijeg tumačenja u praksi dolazi do problema, što bi u novom zakonu trebalo da bude otklonjeno.

"Bilo bi dobro da u novoj verziji Zakona bude eksplicitno propisano da vozači tih vozila mogu da prođu na crveno, pod uslovom da propuste one kojima je u raskrnici zeleno svetlo. Eksplicitnim navođenjem te odredbe, ne bi bilo pogrešnog tumačenja u praksi", kaže Okanović.

To bi, prema njegovim rečima, sprečilo i potencijalne zloupotrebe, budući da su u saobraćaju sve prisutnija vozila medicinskog prevoza privatnih kompanija koja izgledaju isto kao i vozila hitne medicinske pomoći, imaju ista obeležja i neretko plava svetla.

Dodaje da bi zbog toga i vozila hitne pomoći trebalo da imaju posebna obeležja, što je slučaj i sa policijskim i vatrogasnim vozilima, a što je predložio Komitet za bezbednost saobraćaja.

"Time bismo eliminisali zloupotrebe, jer vozila privatnih kompanija nemaju pravo da, kao vozila hitne pomoći, prolaze kroz crveno", naglašava Okanović.

Naveo je da je trenutna praksa takva da se protiv vozača podnose prijave Prekršajnom sudu, ali da se oni po pravilu oslobađaju.

Tu proceduru opisao je kao iscrpljujuću - zdravstvena ustanova dobija upit o kom se vozaču i vozilu radilo, vozač potpisuje izjavu da je upravljao vozilom, zatim se šalje molba da MUP odustane od gonjenja.

Dodao je da se dešava i da MUP pokrene postupak pred Prekršajnim sudom što, kaže, stvara veliku nelagodu kod vozača.

Tako u praksi, kako objašnjava Okanović, imamo vozače koji na mesečnom nivou dobijaju i po nekoliko prijava, što vodi gubitku dozvole i posla.

"Takav nepotrebni postupak opterećuje vozače i može dovesti do toga da, na primer, nekome život zaista visi o koncu, a vozač neće da prođe kroz crveno svetlo, makar to bilo i u tri ujutru kada nema nikoga, jer se plaši da će ostati bez vozačke dozvole", zaključio je Okanović.